SZUNÓ, avagy a toldi cigányok reménye

Ahogyan arról már többször beszámoltunk, az Evangélikus Roma Szakkollégium lehetőségei szerint igyekszik segíteni az Igazgyöngy Alapítvány céljait, a toldi embereket.
A mélyszegénységben tengődő zsákfalu lakói a túlélés esélyét keresik.

SZUNÓ, avagy a toldi cigányok reménye

szuno3_
Ahogyan arról már többször beszámoltunk, az Evangélikus Roma Szakkollégium lehetőségei szerint igyekszik segíteni az Igazgyöngy Alapítvány céljait, a toldi embereket.
A mélyszegénységben tengődő zsákfalu lakói a túlélés esélyét keresik. Az L. Ritók Nóra által vezetett Igazgyöngy Alapítvány projektjének egyik eleme, hogy a művészeti iskolában készült gyermekrajzokat az édesanyák különleges hímzett képpé varázsolják, ezek díszítik azokat az igényes és divatos használati eszközöket, textíliákat, amelyeket Szunó (Remény, cigány nyelven) márkanév alatt forgalmaznak.
Fantasztikus volt látni, hogy a toldi cigányasszonyok első kesze-kusza öltései hogyan simultak ki, lettek tiszták és esztétikusak az igyekezettől, az akarástól, annak belátásától, hogy a sűrű fillér a megélhetés alapja lehet…
Tessék csak elképzelni: egy tenyérnyi vászonra megrajzolt képecskét kell színekkel megtölteni, a keresztszemes és a gobelin között fél úton lévő öltéskombinációval. Nyáron akár a ház előtti árokparton kuporogva, télen inkább a közösségi ház fűtött szobájába húzódva… Ha kész a hímzés, átveszi egy olyan csapat, melynek tagjai képesek a színharmóniát, anyagminőséget szem előtt tartva, varrógéppel, patchwork technikával olyan textíliákat készíteni, melyeknek ékessége a gyermekrajz alapján hímzett kép, de valójában praktikus használati tárgy, eszköz. Díszpárna, falikép, szütyő szatyor, táska, notebook-, telefon-tok, pénztárca, irattartó, konyhai kötény, edényfogó kesztyű – mind egyedi, esztétikus, gondos kézimunkával készült minőségi termék.
Olyan termék azonban, melyet nem lehet reklámozni. Hírének, értékeinek embertől emberig jutva kell terjednie, így teremtve-tágítva a piacot, mert a konstrukcióban nincs annyi profit-tartalom, hogy marketingre szabad lenne belőle költeni. Befektetni az anyagba és kifizetni az elvégzett munkát, hogy legalább a létezés legalapvetőbb feltételei biztosítottak legyenek… olyan áron értékesítve, hogy a vásárló megfizethetőnek érezze, s ne csak csodálatának, elismerésének adjon hangot, de akarja, hogy az a gyönyörűséges hímzett hátizsák az övé legyen!
Amikor Toldon járunk, hogy segítsük a gyermekeket, erősítsük szüleik hitét, mindig hozunk mutatóba Szunó darabokat és az ERSZK irodájában szívesen mesélünk is ezekről…
szuno1_ szuno4_

 

szuno5_ szuno6_ szuno8_

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .