A szemeszter első felében döntések és választások nélkül, nyílegyenesen haladtunk a korábban meghatározott úton, egészen április közepéig. Miután „letettük a keresztet”, vagyis lezártuk a Passió bemutatásáról szóló nagy projektünket, májusban előbb romológiát, majd a munkavállalást segítő tréninget ütemeztünk be a szakmai műhelymunkába.
Május 12-én, pénteken Ratkó Lujza „Vágósan vagy pattogósan” címmel a felső-Tisza-vidéki cigányság néptánchagyományaival ismertette meg a szakkollégistákat. A néprajztudományok kandidátusa, főiskolai docens, a Nyíregyházi Egyetem Zenei Intézetének oktatója – aki kevéssel előtte, a Tánc Világnapján a Művészetek Palotájában vette át a Magyar Táncművészek Szövetsége által adományozott „Tánctudományért”-díjat – előbb a Martin György és kutatócsoportja által végzett hatalmas gyűjtőmunka jelentőségéről beszélt. Nekik köszönhető, hogy az MTA Zenetudományi Intézetében mintegy 1000 tánc 4000 táncfotóján, 11 ezer méter filmen tanulmányozható az ötvenes évekből. A Kállai kettős Néptáncegyüttesben inspirálódott Ratkó Lujza egyetemistaként, a nyolcvanas években szegődött Martinék nyomába saját gyűjtőmunkájával, aminek fontos helyszíne volt Nagyecsed, és meghatározó élménye a cigány tánc. Mesélt a legendás Fekete szemek és a Kalyi Jag együttesről, a nagy figurázós tancosról Balogh Béláról, vagy a hasonlóan virtuóz – és manapság Hollandiában élő – dr. Balázs Gusztávról. Az egyes táncok sajátosságait az eredeti filmfelvételekkel illusztrálta, beleszőve az adott kor életmódjából fakadó sajátosságokat, a tánchoz kötődő illemszabályokat, és hogy hogyan adták át régen gyerekeiknek ezt a kultúrát, tánctudást a roma közösségekben. Ennek eleven példája egyébként nagyecsedi szakkollégistánk, Lakatos Filip Csaba – az ő táncával zárult dr.Ratkó Lujza érdekes előadása.
Szombaton az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvány „Én jövőm” című, a fiatalok munkavállalását támogató vállalati programján vettek részt a szakkollégisták. Az Uccu Alapítvány 2010 óta dolgozik az informális oktatás, a társadalmi párbeszéd, az önkéntesség és a közösségfejlesztés területén. Legfőbb céljuk, hogy csökkentsék a romákkal kapcsolatos tévhiteket és előítéleteket a békés együttélés érdekében. Abból indulnak ki, hogy az elfogadás hiánya többnyire az ismeretek hiányából ered. Szénási Szilvia, az Uccu ügyvezetője tehát a bemutatkozó, „jégtörő” szakasz után a romákkal kapcsolatos ismeretek felidézésére és kiegészítésére fókuszált a csoportmunkában megvalósuló feladattal. Majd a népismeret után jöhetett az önismeret, ami pedig a munkaerőpiaci esélyek szempontjából épp olyan fontos, mint tisztában lenni a munkaadó elvárásaival… A tréning zárószakasza olyan praktikus tudást igyekezett átadni, mint a jó önéletrajz formai követelményei, vagy az állásinterjún a jó bemutatkozás szempontjai. Az élvezetes programnak csak a fogyó idő volt az ellensége, viszont dossziéba rendezve mindenki kézbe kapta a legfontosabb ismeretek vázlatát, némi ajándékkal még emlékezetesebbé téve az Uccu-val való találkozásunkat – ezúttal is köszönet érte, a programot támogató multunacionális nagyvállalatnak is!
Kihasználva, meglovagolva a tréning keltette motivációt, májusban tartottunk egy külön kommunikáció órát kifejezetten az önéletrajz, illetve a hivatalos levelek, kérvények műfajáról. A zárthelyi dolgozatok és beadandók erdejében nem volt egyszerű a szervezés, de a nyári munkák zaklatott keresése kellően felértékelte azt a lehetőséget, hogy alaposan kivesézzük a jó megoldásokat és a leggyakrabban elkövetett hibákat.
Egyébként a szombati tréningről néhányan nyomós indokkal maradtak távol: képviselték az Evangélikus Roma Szakkollégiumot Budapesten a Fasori gimnáziumban, illetve templomban megtartott VIII. Protestáns Cigánymissziós Konferencián. A „Boldogok, akik békét teremtenek…” címmel és témával szervezett rendezvényen a baptista, az evangélikus, a metodista, a pünkösdi és a református felekezetekből érkeztek résztvevők egy közösségben, hogy dicsérettel és hálaadással forduljanak a béketeremtő Isten felé.
A májusi krónikához tartozik, hogy új kurzusokkal folytatódott az angol nyelvoktatás kezdő és haladó csoportokba szerveződve, folytatja munkáját a bibliakör és újra felértékelődött a tanodai, középiskolai, egyházi intézményekben végzett önkéntes munka. Érzékeljük, hogy végét járja a tanév, szakkollégistáink minden igyekezetükkel a vizsgaidőszakra fókuszálnak, s ebben nem zavarjuk, hanem támogatjuk a fiatalokat. Azért vannak még terveink a szemeszter lezárása előtt!