avagy szakmai hétvége a roma-magyar identitás megerősítése jegyében

A Kedvesház-pedagógia megismerésével töltöttük az októberi szakmai műhelymunkát. A kettős identitást erősítő modul részeként Lázár Péter pedagógiai programját, illetve életének olyan fontos fordulópontjait ismertük meg, melyek a roma és hátrányos helyzetű gyermekek fejlesztésének módszertanát kiérlelték.

fajl_008
Péntek délután Nyírtelekre, a Kedvesház kollégiumba látogattunk, hogy személyes benyomásaink legyenek az 1995 óta működő intézményről. A környező bokortanyákban élő halmozottan hátrányos helyzetű, többnyire roma gyerekek iskolai sikeressége érdekében alapított „hetes otthon” 25 gyermeknek nyújt biztonságos közeget a tanuláshoz, a harmonikus fejlődéshez. A Batári Zsolt vezette létesítményben épp a „napi beszélgetés”, a gyerekek önértékelése zajlott, majd megmutatták nekünk intézményüket. Hamarosan egy gitár is került, így az egyik tágasabb szobában kicsik és nagyok együtt énekeltek vacsoráig.

fajl_0004                            fajl_0017

 

 

 

 

 

 

 

fajl_002A mi vacsoránk a Luther koli éttermében várt minket, azoknak, akik az angolóra miatt nem tarthattak velünk péntek délután, bevittük a Campusba.

Szombaton a Nyilas fogadó adott helyet a Lázár Péter és Bordács Margit vezette tréningnek. Rendkívül izgalmas úton vezetett végig bennünket az állami gondozásból a tanári diplomáig, a gyermekotthoni nevelőségből a nevelőszülői próbálkozásig, majd a kedvesház-modell megszületéséig, rendszerbe foglalásáig. Lázár Péter ízes elbeszélése alapján könnyű volt ráismerni azokra a ma is létező problémákra, melyek őt az új módszerek kiérlelésére, tökéletesítésére vezették. A közös énekléssel gyakran színesített együttlét során megtanultuk a Kethanók, a közösség megegyezésen alapuló saját szabályainak fontosságát, a kooperatív tanulás előnyeit, a tréning-feladatok végrehajtásával pedig máris ízelítőt kaptunk a kedvesházi módszerekből.
A Bordács Margittal és Lázár Péterrel töltött nap nem csak a pedagógiát tanuló szakkollégistáknak volt nagy élmény és a hasznos ismeretek tárháza. A romaként megélt küzdelmek az elfogadásért, az értelmiségiként való létezés kihívásai itt mindenkit érintenek, így hiteles példát kaptak, mit jelent „pettyetlen katicabogárként” élni. Lázár Péter jó tanácsa, hogy legyél büszke a származásodra, az ő értelmezése szerint éppenséggel arra, amit a származásod ellenére elértél!
A tréning után a hallgatói önkormányzat megújítására került sor. Okos, érvelő, vitatkozó programbeszédeket követően az ERSZK vezetőségébe került Balogh Eszter, Balogh Roland, Balogh Jenifer és Orgován Gergő. A HÖK elnökének Lakatos Istvánt választották az ERSZK tagjai.infoblokk_kedv_final_cmyk_-esza

« 2 A 2 »