Izgalmas, mozgalmas és változatos programja volt a márciusi tematikus műhelymunkának. Nem csak új tudással, de tanulságokkal is szolgált...
Hogyan ne válj áldozattá? Ez az izgalmas kérdés lebegett a szemünk előtt, amikor a márciusi tematikus műhelymunka első előadóját, Gurbán Csabát meghívtuk. A Nyíregyházi Rendőrkapitányság bűnmegelőzéssel is foglalkozó kiemelt főnyomozója sok hasznos ismerettel látta el a szakkollégistákat, amikor a Büntetőtörvénykönyv különböző cikkelyei között mazsolázva azonosította, „mi jár” az egyes cselekményekért. A könnyelmű, meggondolatlan internetes posztok veszélyeiből indulva sok szó esett a pedofilok által elkövetett visszaélésekről, bűncselekményekről. A szakember sok anonim történettel tette érthetőbbé a fiatalokra leselkedő veszélyeket. Emellett a mind súlyosabbá váló drog-helyzet került terítékre. Gurbán Csaba elmondta, hogy nagyon könnyű kábítószerhez jutni, s olyan fajtáit ismertette a fiatalokkal, főleg az ún. dizájner-drogok családjából, amelyekről eddig nem is hallottak. Ezek rendkívül veszélyesek, mert amellett, hogy relatíve olcsók és nagyon gyorsan tesznek függővé, rendkívül ártalmasak, illetve kockázatosak. Bizonytalan összetételük miatt akár életveszélybe is kerülhetnek a fogyasztók.
Péntek estére alumnikkal leptük meg az ERSZK tagjait! Ennek a blokknak az első előadója dr.Virág Ádám, a Miniszterelnökség Nemzetpolitikáért Felelős Államtitkárságának kormánytisztviselője volt. 2012-ben szociális munka-szakos hallgatóként lett intézményünk tagja 2017-ig, azóta két Msc-végzettséggel, majd a Phd-vel nagy utat tett meg. Emlékezetes esztendőket töltött Déván, a Petőfi Sándor Program ösztöndíjasaként, majd Brüsszelben dolgozott, a doktori védést követően az Államtitkárság külhoni programjainak koordinátora. Előadásában dévai éveinek helyszínét, a Téglás Gábor Elméleti Líceumot, és ott végzett munkáját mutatta be érzékeltetve, hogy mit is jelent a Kárpát-medencére kiterjedő Petőfi Sándor Program, amire akár a mai szakkollégisták is benyújthatják pályázatukat. Majd tágítva a horizontot a külhoni magyar diaszpórára kiterjedő Kőrösi Csoma Sándor Programot ismertette, amelyben 21 ország 111 városában dolgoznak anyaországi fiatalok ösztöndíjasként.
A szakmai műhely további részében újabb alumnik léptek elő: Bardi Rékát, Lakatos Ádámot (akik 2020-24 között voltak szakkolisok), valamint Varga Ákost (2017-2020) sokan még a mai fiatalok közül is ismerik. A négy alumnival itteni élményeikről beszélgettek a fiatalok, arról, hogy az ő előmenetelük szempontjából mit adott az intézmény, illetve az ő idejükben milyen volt a közösség, a hallgatói kezdeményezőkészség. A péntek igazán családiasan zárult: a közös beszerzésű alapanyagokból mindenki maga készíthette el szendvicseit vacsorára, és közben kiscsoportokban záporoztak a kérdések az alumnikra...
A szombati kezdés azért sikeredett különlegesre, mert láthatóan nehézkesen gyülekezett a csapat a motivációról szóló előadásra! Dr. Szőcs Andor, a Nyíregyházi Egyetem Alkalmazott Humántudományok Intézetének adjunktusa parádésan alkalmazkodva a helyzethez, gyorsan megemelte a szállingózó fiatalok energiaszintjét, és magával ragadó interaktív programot tartott. A süket béka esetének tanulságán, Barabási Albert László, híres hálózatkutató eredményeinek összegzésén keresztül, a külső és a belső motiváció sajátosságairól is beszélt, megajándékozta hallgatóságát egy fontos mondattal: „A múlt a fejedben van, a jövő a kezedben!” Megtanította a változásmenedzsment lényegét is, ami persze mindenkinek a saját házi feladata: ha el akarunk érni valamit, jövőképre, elkötelezettségre, forrásokra, képességekre és tervre van szükségünk, ha valamelyik ezek közül hiányzik, nem sikerülhet, a változás garantáltan elmarad! És megtanultuk azt is, hogy a motiváció tűnékeny, épp akkor nincs, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.
Szombat délután egy matematikai készségfejlesztő innovációval ismerkedtünk: elfogadtuk dr. Balogh László jelentkezését, hogy bemutathassa számkártya projektjét. A társakkal közösen kitalált számkártya-játék alkalmas a számolási készségek javítására iskolai körülmények között, de fejleszti a gondolkodást, az egyéb képességeket, illetve alkalmas az iskolán kívüli felhasználásra is. Megismertük az Esélyt a képességeknek alapítvány munkáját, és a projekt további terveit, aminek megvalósításába akár még be is kapcsolódhatnak a téma iránt érdeklődő leendő tanítók, tanárok.