Az ERSZK közössége továbbra is fontosnak tartja, hogy középiskolásokkal találkozhassunk. Meggyőződésünk, hogy csak a tanuláson keresztül visz az út a felemelkedéshez, és ezt a szakkollégistáink tudják a legmeggyőzőbben kifejteni. Másrészt, a szigorodó felsőoktatási felvételi követelmények tudatában, időben kell gondoskodnunk intézményünk hallgatói utánpótlásáról. November végén – december elején két középiskolába is ellátogattunk.

A Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium természetes partnerünk a hátrányos helyzetű fiatalok tanulmányainak egyengetésében. Nincs tehát abban semmi rendkívüli, hogy a mostani elsőéves hallgatók között három olyan szakkolisunk is van, akik tavaly még a Kossuth gimi padjait koptatták. Magától értetődő volt, hogy ők mind velünk tartanak régi iskolájukba, amikor a végzés előtt álló gimnazistákhoz vittük el az üzenetet.

Fontosnak tartjuk, hogy minél több érettségiző fiatal vállalkozzon a továbbtanulásra, hogy legyenek hiteles információik a lehetőségekről, szempontjaik a döntéshez. Ebbe az is beletartozik, hogy nem szabad visszarettenniük a továbbtanulástól anyagi okok miatt. Tudniuk kell, hogy a tanulmányaiban és a közösségi életben egyaránt jól teljesítő szakkollégista egyetemi hallgató annyi ösztöndíjban részesül, mint a közmunkások juttatása. A perspektívában pedig óriási a különbség. Bár valóban előfordul a diplomások között is munkanélküliség, statisztikailag igazolt, hogy rövidebb ideig maradnak állás nélkül, és bizonyosan jobban keresnek, mint az alacsonyabb végzettségűek. A jó érettségi eredmény azonban elengedhetetlen, és még épp időben vagyunk, hogy komoly felkészüléssel ez reális célkitűzés legyen.

A nagykállói Kállay Rudolf Középiskolában jellemzően olyan fiatalok tanulnak, akik valamilyen szakmát szeretnének elsajátítani. Pincérnek, szakácsnak, kereskedőnek, vagy épp bádogosnak, hegesztőnek, szociális gondozónak készülnek, intézményük azonban érettségire is felkészít, ha a szakmunkás bizonyítvány megszerzése után valaki emellett dönt. Sok olyan szakkollégistánk volt/van, aki ezt az utat járta be! Nagyon is reális forgatókönyv, hogy egy hátrányos helyzetű fiatal menet közben korrigál a tervein, hoz tudatos döntést, komolyodik hozzá a nagyobb feladathoz.

Nagykállóban zsúfolásig megtelt a terem érdeklődőkkel, és a tanulásra nem túlságosan motivált tizenévesek feszült csendben hallgatták a szakkollégisták történeteit, mert hamar megértették, hogy az egyetemisták háttere és a saját helyzetük között nincs lényegi különbség…

A középiskolások mentorálásának következő fontos mozzanata januárban következik: bentlakásos hétvégét szervezünk azoknak, akik komolyan fontolgatják a jelentkezést és elfogadják a segítséget.