RÓLUNK ÍRTÁK:

A kalandpark bejáratánál beszéltük meg a találkozót, eléggé furcsa helyszínnek tűnik a szakkollégiumba járók megismeréséhez. A fák árnyékába húzódva vár a csapat. Huszonketten vannak, és már alig várják, hogy kipróbálják magukat a szereken, a kötélpályán, a függőhídon.

A tanulás az út a felemelkedéshez

10364113_402101556595362_8720308814869772195_n_
Ez amolyan kitartáserősítés, bátorságpróba, lazítás” – magyarázza a szokatlan helyszínt Molnár Erzsébet lelkipásztor, a nyíregyházi Evangélikus Roma Szakkollégium vezetője. Szükség is van lazításra, nem könnyű napok állnak a diákok mögött: a tematikus hétvégén péntektől vasárnapig egymást érték a foglalkozások, előadások, szemináriumok.

„Fontosnak tartjuk megértetni a fiatalokkal, nincs más út a felemelkedésre, mint a tanulás. Igyekszünk őket helyzetbe hozni. Egyrészt pótolni azokat a hiányzó ismereteket, fejleszteni olyan kompetenciákat, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy diplomát szerezzenek. A szociokulturális hátrányok kiegyenlítésében mentor és tutor is segíti őket. Másrészt az intenzív hétvégéken olyasmit tanulnak, amit más főiskolások nem, hisz a szakkollégium küldetéséből következik: alkalmassá kell lenniük a cigányság felemelkedéséért és a cigány–magyar együttélésért való felelős cselekvésre” – mondja Erzsébet.
A roma szakkollégiumok uniós támogatással, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával működnek. A kurzusok modulok szerint szerveződnek: cigány-magyar identitást erősítő, közismereti, spirituális, közösségi, illetve társadalomismereti kutatások modul váltakozik, és kiemelt figyelmet kapnak az idegen nyelvek, hisz nyelvvizsga nélkül nincs
diploma
. Romaként nem könnyű főiskolára, egyetemre bekerülni és helytállni. A szakkollégiumban ez az alap, a Debreceni Egyetem vagy a Nyíregyházi Főiskola hallgatójának kell lenni, ám a szakkollégiumban félévente ismétlődik a felvételi. Senki sem ülhet a babérjain, időről-időre bizonyítani kell a diákoknak, akik ide jelentkeznek. A megszerezhető tudáson kívül az ösztöndíj is hajtóerő. A csoport kissé elfogódott, amikor önkénteseket keresek: ki miért jött ide, ki mit vár a képzéstől? Mennének már „kalandozni”, a hátuk közepére kívánják a kíváncsiskodót. Végül Erzsébet kérésére az egzotikus szépségű Kanálos Adrienn vállalja a beszélgetést. Elmondja, hogy a Debreceni Egyetem egészségügyi karára jár, és védőnőnek tanul. A szakkollégiumról egy csoporttársától hallott.

„Többet kaptam, mint amit elképzeltem. Olyan lehetőségeim vannak, amelyeket vétek lenne nem kihasználnom. Az is igaz, a félévenkénti ismételt felvételi alaposan megdolgoztat. Aki nem tudja a követelményeket teljesíteni, az kiesik.” Adrienn a főiskola után Pesten szeretne továbbtanulni, a vágya, hogy pszichológus legyen. Mostanában a hétvégi elfoglaltságok miatt nem jut haza Szolnokra, ahol három kisebb testvére várja.
A halk szavú Farkas Norbert Nyírbátorból érkezett. Állami gondoskodásban nevelkedett. Akárcsak Adrienn, szintén a Debreceni Egyetem egészségügyi karán tanul, szociális munkás lesz. A gyermekvédelmi központban hívták fel a figyelmét a képzésre. Biztos munkát, biztos megélhetést vár a jövőtől, arra számít, hogy az itt tanult plusz ismereteket kivá¬lóan tudja hasznosítani majd a munkája során.
Beszélgetés közben besétálunk a kalandparkba, Nyírcsák János, a szakkollégistákkal folyamatosan együtt dolgozó tréner elmondja, mi a teendő. Sisakok kerülnek a fejekre, becsatolják a biztonsági öveket, kezdetét veszi a bátorságpróba. A játék, amely jelentős önismerethez is segíti a fiatalokat. Kell ez a tudás is, hiszen másnap új, kemény kihívások elé kell nézniük.
– See more at: http://www.magyarhirlap.hu/a-tanulas-az-ut-a-felemelkedeshez#sthash.1kcfFxXq.dpuf